Diverzifikace je strategie řízení rizika, jejíž základní princip vystihuje známé rčení „nesázet všechno na jednu kartu“. Cílem je rozložit investice, aktivity nebo zdroje do více různých, ideálně na sobě nezávislých oblastí, a tím minimalizovat negativní dopad případného selhání v jedné z nich. Pokud se jedné části portfolia či podniku nedaří, ztráty mohou být kompenzovány zisky z ostatních částí.
Ačkoliv je pojem nejčastěji spojován s investováním (rozdělení portfolia mezi různé akcie, dluhopisy, komodity a regiony), uplatňuje se i v podnikání. Příkladem je firma, která vyrábí více produktových řad nebo působí na několika zahraničních trzích. Pokud klesne poptávka po jednom produktu nebo nastane krize na jednom trhu, příjmy z ostatních segmentů pomohou firmě udržet stabilitu. Diverzifikace je tedy klíčovým nástrojem pro snížení rizika a zvýšení celkové odolnosti.